zaterdag 20 juni 2020

Tuin

Ik ben graag in mijn tuin, beetje rommelen, plantjes zetten, hier en daar een klein plukje onkruid (en dan ook onkruid wat ik niet wil laten woekeren) eruit trekken. Maar ook luieren, luisteren en kijken naar de mussen.
Al jaren probeer ik van mijn tuin een diversiteit te maken waar alle soorten dieren vertoeven. In de 7 jaar dat ik er woon vliegen de vogels af en aan, zoemen de bijen en hommels om mijn oren, allerlei insecten kruipen over de grond, zitten in de planten en onder de stenen.

Wilde bloemen bloeien er lustig op los en ook planten bij de teler gehaald beginnen volop te groeien en te bloeien, soms weet ik niet eens meer wat ik gezaaid en geplant heb. Ik probeer zoveel mogelijk biologische planten te zetten om zo de bijen en hommels een kans te geven te overleven. Het is wel een zoektocht op internet en de planten zijn vaak duur. Maar ach, wat is een paar centen meer voor een goed leven van onze gevleugelde insectenvrienden.

3 jaar geleden heb ik de Vuurdoorn in mijn tuin gezet. Een met rode en een met gele besjes. Ze wilden het lang niet goed doen maar vorig jaar..jippie, eindelijk wat bloemen en bessen.
En dit jaar...……..

een oase voor de bijen en hommels! Na de bloei komen tegen de herfst de bessen. Hoop er dit jaar veel te krijgen. Goed voor de vogels in de winter.
Ook mijn Akelei is flink aan het verwilderen, dit jaar volop in bloei.


De mussen hebben ook dolle pret in mijn tuin. Ouders vliegen af en aan om hun kwetterende en ongeduldige hongerige kroost te voeden. Naast de insecten en wormen maken ze ook gebruik van mijn silo met voedzaam zaad. 
                      Zo gezellig om naar te kijken en ook te luisteren naar het gekwetter.

                            Voor mij kan de zomer niet meer stuk!!!!







3 opmerkingen:

  1. Je hebt een heerlijke tuin,waar de vogels zich thuis voelen,en niet alleen de vogels,maar ook andere kleine beestjes.En wat staat veel in bloei.
    Yvonne je kunt gaan genieten de zomer is in het land.
    Groetjes Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yvonne,

    Alles wat groeit en bloeit vliegt en kruipt in jouw tuin, die hebben het goed getroffen met jou en jouw tuin. Ze zullen er graag komen en vertoeven en dan doen ze jou ook een groot plezier. Mooi werk!

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo een mooie tuin heb ik niet maar ik heb wel klein tuintje vergaard op mijn balkon en volgend jaar komen er ook meer planten er bij en zeker wat fruit zoals aardbeien die dan met zon mij wat extra vitaminen zal mogen geven.

    BeantwoordenVerwijderen

Feestdagen

 Tja, en daar zit je dan met je goede voornemens. Ik dacht in juni....zo nu heerlijk weer verder met de weblog.  Maar..zoals je ook in janua...